Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

tisdag 14 maj 2013

Veckans applåd!!

foto Stefan Niklasson


Värt att notera, värt att läsa just nu är Uti vår Hage nr 2 2013. Där händer det grejer. Falo cyklar med djärva trampetag och tar på sig finaste jackan. En jacka som får kommentarer från omgivningen. Men Falo har som vanligt svar på tal. Ut ur garderoben kliver Herr Lyden i damkläder. Innan falo får upp ångan hinner han säga några ovanligt toleranta visdomsord. Det är ett ställningstagande som ligger i tiden och äntligen får den svenska buskishumorn ett hbt ansikte.

Bildmässigt är det ovanligt stillsamt, men poängerna i texten tar tag i oss som läser och det hela blir värt en applåd. Krister Petterson visar att en regnbåge har många färger och alla lyser lika klart i ett tolerant samhälle. Vi förlänger applåden, därför att några serier har försvunnit, och några nya kliver in. Jag har tidigare föreslagit att dom ska ta in Malin Biller, och nu finns hon där, härligt. En vass kvinna in bland männen. En ytterligare applåd för det utmärkta valet av nästa biserie, Lukas av Mats Kjällblad, en annan av mina favoritserieskapare. Visst slår jag några handflator samman även för den gamle Tjalle Tvärvigg, där frodaas manlig bonnighet med varm humor. Uti vår Hage som den ser ut just nu är Sveriges bästa kommersiella serietidning. När jag slutat applådera ska jag teckna en prenumeration.

Ps
omslaget är som vanligt slagkraftigt och genomarbetat, minimalt med information och ett bildspråk som lockar fram det bästa ur oss.

Applåd Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar