![]() | |||
i huvudet finns väl inga gränser? foto Stefan Niklasson |
Tusen serier är ett projekt som jag
skrivit om tidigare, läs gärna här. För några veckor sedan köpte
jag deras första utgåvor i albumform, och blir överraskad. Jag har
svårt att ta till mig dom som serier, jag upplever det som en
mellanform, litteratur, illustrationer och...hm...
Jag funderar en stund på hur man
skulle definiera begreppet serier, letar bland mina böcker och hittar
till slut Fredrik Strömbergs lilla bok i just detta ämne. Den heter
"vad är tecknade serier?" och här försöker Strömberg
reda ut begreppen, skriften är läsvärd om man är akademisk intresserad och vill sortera sina intryck. Efter att ha resonerat
under 100 sidor drar han slutsatser och levererar flera olika tänkbara definitioner. Jag fastnar för följande "Sidoställda,
orörliga bilder i medveten sekvens."
Med den genomtänkta meningen som
förklaring på vad som är tecknade serier, så blir de nya
utgåvorna från projektet "tusen serier" inga serier. Men
om vi tar Fredrik Strömbergs andra definition
så blir det mer gångbart. "Ett
orörligt bildmedium som skall upplevas kronologiskt och/eller
temporalt"
Jag är vit, medelklass och
medelålders, det vill säga något helt annat än de som ligger
bakom tusen serier. Jag är uppvuxen med rötter i röda ladugårdar
och svenska höghus. Jag bor i radhus och har fast jobb inom
kulturen, två barn och en sambo. Tusen serier handlar om något
annat.
Marco Leal har skapat ett verk som i
ord skildrar kamp mot svåra odds, en slags sciencefiction där
världen faller samman under kamp mot Destruktörerna. De tuggar
långsamt sig igenom all kultur och krossar motståndet. De ska ta
bort all kultur och alla mänskliga spår Motståndet skildra genom
den gåtfulle David Lincen. Bilden av honom växer fram på en krokig
och invecklad väg. I bilderna finns det spår av olika kulturen och
olika tider, olika ideal spåras upp och krossas. Boken tycks vara en
uppgörelse med ett sönderfallande samhälle, en handling som inte
är lätt att följa, men när man tar sig tid och läser om, hittar
man genomtänkta poänger. Bilderna är varierade men oerhört detaljfyllda, vi ser en kamp mellan maskinen och människan, mellan
stereotyper och antihjältar. Marco Leal använder sig av
tuschpennan, som löper helt vilt i ett organiserat kaos över den brunbeigea bakgrunden. Här och var blixtrar han till med hjälp av
en färg eller flera. Som ett barn studerande sin julkalender kan du
hitta överraskningar och fina detaljer i skapelsen. Bilderna är
magnifika, men inte alltid lätt att koppla till berättelsen. En
nackdel tycker jag är att texten är relativt liten och i färg
istället för svartvit, det gör den svårläst för mig som inte
har perfekt syn.
Amalia Alvarez har tillverkat en bok
som berättar den mörka vardagen hos fem olika kvinnor, här
dominerar oxå texten. Du kan välja mellan tre språk, svenska
engelska och spanska. Allt på samma sida. Ganska snabbt kommer du in
i läsningen och man kan bortse från den text som blir överflödig.
Amalia säger i sin eftertext att hon
inte är en artist, utan en arbetare som tecknar.
Det finns fler som inte kan teckna, men
ändå ger ut sina serier. När Amalia Alvarez arbetar blir det
mycket bättre än många andra som inte kan. För hon har något angeläget att förmedla, här finns historier som får mig att
stanna upp och andas lite långsammare, man blir förbannad och
upprörd över vi behandlar varandra. Kvinnors liv behöver lyftas
fram och förändras. Det är ett politiskt arbete som ständigt
behöver göras. Ivar-Lo Johansson skrev på 30-40 -50 talet böcker
som förändrade villkoren för statare och fattiga. Dagens osynliga
röster förs fram genom hårt arbete av medmänniskor som Amalia
Alvarez. Jag läser, tänker om och bär med mig de historier som
växer fram.
Boken "kroppen rör på sej"
är absolut den svårtillgängligaste av de tre böckerna. Här får
vi upprepade bilder, som läggs bredvid reflekterande texter om
kroppen och dess möjlighet att uttrycka sig, ensam eller i
revolterande grupp. En tung kropp lämnar arbetsförmedlingen, en
lättare hittar en tvillingsjäl. Det här är textrik symbolik.
Väldigt lite serie, hur jag än definierar. Men både texten av
Mauritz Tistelö och bilderna av Aida Ghardaian, lever upp till Tusen
Seriers målsättning att en berättelse kan förmedlas på tusen
olika sätt.
Jag kommer att handla mer från tusen
serier, dom utmanar och serverar historier med trovärdighet och
glöd, det är ett arbete jag respekterar.
På bilden ovan syns även "no borders" den ska jag återkomma till en annan gång.
gränslöst Stefan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar