![]() |
Foto Stefan Niklasson |
Recension 100 år i samma klass
Det finna säkert hundra bra argument
för att belöna Mats Källblad senaste album. För här samlas
poänger.
De flesta som skriver, målar, filmar,
spelar teater osv har växt upp i ett villa område, med föräldrar
som är medelklass. Det gäller även för tecknade serier. Att
teckna är ändå en relativt billig hobby och många barn som växer
upp relativt fattiga, tecknar flitigt, papper och penna finns ofta
tillhands.
En del fortsatte sedan med tecknandet,
utvecklade sin förmåga, och inser det berättande språkets
möjligheter. Mats Källblad är ett exempel på detta.
Hans nya värk är som jordgubbarna på
tårtan, det är inte bara vackert, det tillför något. Mats Källblad
skiljer sig från många andra serieskapare genom att kunna, både
berätta och teckna skickligt. Hantverket sitter djupt. Allt medan du
läser ”Hundra år i samma klass” tar du del av en vinkling som
förmedlar något på djupet. Det är en berättelse med klass, med en
klassmedvetenhet som kommer med uppväxten. Det Mats levt och det som
flyter i honom kliver fram i bilder.
Det är rakt berättat, rätt fram och
tydligt men ändå med flera bottnar och finesser att upptäcka både
i bild och text.
De första 79 sidorna är
nyproducerade, resten av albumet på över 300 sidor är återgivet
äldre material. Det är summan av alla dessa sidor som skapar en
resa genom hundra år. Det är inte upplagt i kronologiskt ordning,
vilket förvånar mig. Man börjar med berättelsen om mormor, som
utspelar sig på 40-talet. Sedan får vi 9o talet och därefter
barndomen, hur tänkte dom egentligen när de satte samman albumet?
Han berättar i en ny stil, varje sida
har 2-4 bilder istället för som tidigare 6-9, Nu dessutom i färg.
Bilderna som är mer illustrationer än
sammanlänkande bilder i sekvens, det är ett nytt berättargrepp för
Mats Källblad. Charmen finns där, det doftar barnbok och det är en
skön korsbefuktande lukt. Han tillför något, känslan av distans
till figurerna, den berättande texten får mer utrymme än som
tidigare, dialogen. Hans 90-talsberättelseer är mycket
dialogbundna, ibland lite för mycket. Barndomsberättelserna
skildrar mer i bilderna, lite mindre i text. Hans förtroende för
bildens berättande växer här fram allt mer tydlig. För att nu
blomma ut i de kolorerade seriesidorna. Det är intressant, jag blir
nyfiken på väg som kommer härnäst, kanske en mix av sekvenser
färg och bildförtroendet, mats har kunskap nog att utveckla den
svenska seriegrafiken. Gunnar Krantz tog ett liknande grepp i sitt
mästerverk, färre bilder, långsammare historia och men med ett
betydligt mer upplöst bildspråk, enklare teckningar, där
akvarellfärgen fick ta en stor del av uttrycket.
Här finns ingen romantisering av sin
egen samhällsklass. Här blundas inte för komplexa människor. Här
lämnas frågor utan svar. Här bygger vi en historik över ett
sekel, skildrat över svenska köksbord, genom garage och via
samhällets mindre stigar. Här finns inte Jan Guillous borgerliga
supermänniskor. Här finns inga hjältar, inga pojkpiloter. Bara
trovärdiga bondpojkar, ett lusigt folkhem, fabriksmiljöer och
käftsmällar där blodvite svider.
Källblad har levererat ett mästerverk,
den svenska serievärlden har fått ett album som ska möblera vårt
nya folkhem, med en berättelse som vi kan ta med oss på valdagen.
Det är viktigt att alla får en chans att växa upp, att skolan
fungerar för alla, inte bara de studievana. Det är en av våra
viktigaste förändringar att få alla barn att känna sig trygga i
hemmet, i skolan, på gatorna osv. En förutsättning för att
förändra det är att man visar på olika klassers
förutsättningar, att någon beskriver vad som skiljer en klass från
en annan. Mats Källblad visar med pennan, samma gärning som Ivar Lo
Johansson gav oss. Vi behöver läsvärda serier, det behövs lika
mycket som de skrivna romanerna om de allra lägsta, alkoholisternas
barn, de förtryckta familjerna, och fattigdomens mest utsatta.
Källblad visar på detta, behovet av en förändring.
5 av 5, köp den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar