Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

torsdag 14 juli 2011

portal med mersmak


Foto Stefan Niklasson


The Portent är mycket skaparglädje, det vimlar av varelser, andar och kanske någon människa. släng in lite fantasy namn. Lägg till färgsättnig a la Mignola och ett öppet sinne för det utrymme som finns mellan människans utplåning och möjligheten till fortsatt liv för människan, så hittar du den hjälte som vill rädda oss, även älvorna viskar hans namn ...Milo.

Det är snyggt tecknat, härligt färglagt och friskt berättat. Man följer så gärna med mellan portaler, och lär känna en gud som blivit gammal. Peter Bergting bär tydliga spår av Mike Mignola, färgerna, mystiken och tonen i bildens textrutor. Han leder oss mellan olika demoner, väktare och vem är egentligen vad ?  Men när jag nu en skön sommardag släpar med mig boken och läser om den, så faller bitarna på plats. Serienovellen är vacker och välgjord, det gillar jag, och det är ovanligt att en svensk serieskapare gör något episkt, utan sociala undertoner. Det känns som en frisk fläkt.

Peter Bergting har tagit ett nytt steg efter denna serienovell och är nu författare till en fantasybok, som toppar försäljningslistan i sin changer. Jag hoppas Peter hittar tillbaka och förser oss serietörstande andar med nya rutor, färger och utmaningar. Han är en mångsidig begåvning som vi behöver, så välkommen tillbaka, när teckningslusten återkommer. Jag läser gärna mer serienoveller av Bergting.

I slutet av "The Portent" visas några skisser, det är kanonfina och värda att titta på. när jag ser dom så funderar jag lite över omslaget, som är det enda jag inte gillar, bland skisserna finns flera bilder som hade gjort sig bättre och gett en tydligare bild av innehållet.

the Portent av Peter Bergting utgiven av Ersatz 2007.

Serieglädje Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar