Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

söndag 15 januari 2012

tecknat av Jim Steranko.

Då och då dyker det upp en affisch med dräggelfaktor. Steranko gjorde myckt superhjältar på 70-talet. En bra dag då solen vräkte energi över honom gjorde han en bild med massor av hjältar. En affisch som till slut hittade mig. Jag blir sittande en stund och letar i minnet efter namnen på dom jag ser. Road inser jag att jag kan dom flesta. Men det är några frågetecken, vissa som han med det vita hund/varg huvudet, den bomerangbeväpnade killen i svart och rött, eller den gul-röda grabben ovanför spindelmannen, vilka är dom? Skriv gärna en kommentar om du vet, jag är rätt nyfiken.

Amerikanerna har en förkärlek för sådana här multifigurbilder, det finns ganska gott om. Det kan inte vara helt lätt att göra dom, förutom att man ska kunna sätta deras typiska poser, deras attityd, eller deras mimik. Så ska man kuna se på bilden utan att bli allt för förvirrad mellan ögonen. Nu finns det ju ett tydligt standardutförande med någon slags stjärnkomposition i botten, en klar riktning ut från centrum, men färger ska mixas så att de blir tydliga och igenkända i sina rätta kombinationer, och hur får man ihop alla dessa kulörer utan att det blir bluddrigt.

Steranko har placerat kontrastfärgerna i olika poler. Röda och gröna är grupperade, blå ligger som ett fält över den rödorange diagonalen, batmans kappa blir en sammanlänkande bakgrund.  
Steranko igen, äldre hjältar denna gång.

Steranko gjorde fler affischer, på den andra har han lagt till äldre hjältar, dom sedan länge borglömda figurerna, där är de fler jag inte kan placera. Det finns så mycket kvar att upptäcka, så mång sidor kvar att läsa. Det är tur man är ung.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar