Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

söndag 8 januari 2012

En raket på väg...upp


collage Stefan Niklasson


Serieåret 2011 slutade med resa upp i det blå. Årets sista vecka damp Utopi nr 4 ner i brevlådan. Tomten bleknade och granen darrade, förlåt barrade, tv stängdes av, glaset fylldes med något gott, och sidorna fick dansa fritt. Fram klev en härlig underhållning, svenska serier i utveckling, korta historier att begrunda, betrakta och för all del beundra.

Det är det bästa numret hittills, alla serier håller för första gången en bra nivå. Lisa Medin har lyfts sitt berättande till en läsvärd nivå, teckningarna har blivit mer levande och några av sidorna är riktigt vackra, tuschningen är mer grafisk än de tidigare linjebleka, som vi kan se i de första numren. Det är roligt att se en sådan vilja att ta sig an möjligheterna som seriemediet erbjuder.

Lars Krantz sköna tuschning


Lars Krants är på strålande tuschhumör och färgläggningen hos Kim W Andersson är gnistrande, Maria Frölich gör världens debut i tidningen!, bara den är värd inköpet, för att inte tala om Elin jonsson som knäcker alltihop med ett fantastiskt omslag.

När jag läser igenom Utopi nr 4 får jag känslan att här har alla gjort sitt bästa, ingen utfyllnad eller något ihoprafsat, strax före deadline, en eloge till redaktionen som med sitt urval producerar det bästa man kan producera i Sverige just nu. Galago är hästlängder bakom med sina gamla trötta upprepningar.

ny fantastisk serieskapare... Maria Frölich


Jag vet inte hur försäljningen går men jag hoppas det kommer mer. Utopi har blivit ett forum för både gammalt och nytt. Anders Westerberg är väl snarast en veteran i sammanhanget, det var ett tag sedan jag såg honom i tryck, han gör sig bra och hans sidor står sig väl, bland de unga ystra som tävlar med varandra för att hitta sin egen färgsättning, teckningsstil eller tuschkärlek. Anders W har jobbat mycket med illustrationer, hans hemsida är imponerande, en bra portfolio är något han har gemensamt med den blivande stjärnan Maria Frölich, hennes sätt att teckna passar utmärkt för det moderna serieskapandet, jag hoppas jag får läsa mycket mer av henne.

Jag kommer att förnya min prenumeration och hoppas du läser detta gör likadant. Jag blir glad av att läsa tidningen, en glädje som är sprungen ur kreativitet, fantasi och kärlek till blyerts, tusch och kulör.

Omdöme 5/5

Utopi nr 4 2011 utgiven av Kolik Förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar