Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

fredag 14 september 2012

Fantomenmästaren Rolf...

Rolf Gohs är den som gjort i särklass flest fantomen omslag. Jag har plockat fram mina tio favoriter från 80-90 talet. Det finns säkerligen några underbara omslag som jag inte har. Min fantomen samling från 80- 90 är inte komplett. Men jag har även tittat igenom Rasmus fantomenindex, kolla gärna in den.
Längre fram kommer jag att servera er de bästa omslagen från 70 talet av Rolf Gohs och sedan några andra favoriter som gjort kanonomslag, Jaime Vallvé är ett exempel på andra skickliga kompositörer av omslag.

Men vi börjar med Rolf Gohs. Min tio i topplista från 80 -99.








10 plats: nr 13 1987.
Jag måste ha med en av hans kompisar, Hero som tålmodigt bär fantomen genom, över och i alla landskap, och döden som driver dom framåt. Ljuset faller så symboliskt fint in mot bildens mitt och möter där den mörka döden, i mitten vår hjälte på väg framåt, rakt in i våra läsande hjärtan.

9 plats: nr 19 1984.
hm har lite svårt för samurajsvärdet, det känns inte som min fantomen, men bilden är drivet komponerad och vilddjuret möter en eftertänksam hjälte, utrymme för reflektion, filosofi och inte att bara låta vapnet tala. En vacker bild.

8 plats: nr 12 1983.
Befriaren som kliver fram där förtryck och orättvisor plågar människor, det är så vi vill se vår hjälte, inte tyngd utan i front för fängslade.

7 plats: nr 18 1987.
Rolf Gjorde tre versioner av detta omslag, inget blev dåligt men det här fångar mystiken och dimma är på något sätt förknippat med fantomenlandskapet.

6 plats: nr 10 1987.
En djärv komposition som plockar fram det magiska ur djungelsagan, vad/vem kokas i grytan och hur länge tänker fantomen passivt se på. Stämningsfullt värre.

5 plats: nr 21 1989.
Här doftar det mystik, en viktig ingrediens i Fantomens värld, där ute i träsken kan man möta vem eller vad som helst. Med döden i ryggen slår djävulen vapnet ur hjältens hand. Även om fantomen känns blek i denna bild så sprakar det skönt om resten.

4 plats: nr 22 1980.
Rolf Gohs enkel och rak, kraftfullt blottas dödskalleringen, och massor av kilo muskler laddas för bovar och banditer, fantomens klassiska käftsmäll utlovas. Enkelheten blir brilliant.

Trumvirvel..



3 plats: nr 23 1983
En vertikal djupdykning ner från djungelträdet, ett hopp rakt på civilisationens moderna fordon, omslaget har akvarellkänsla med vackra övergångar, motljuset hjälper oss att rama in dramatiken.

Mer trumvirvel..

 

2 plats: nr 7 1986.
Här känner vi inspirationen från Rolf Gohs egna figurer, mystiska tvåan, dom kliver ogenerat in i fantomenomslaget, innan för tunga murar blickar dom ut över fantomens ärkefiende, sjörövare kittlar alltid gott i bildmuskeln. (det är naturligtvis Rex och Tom-tom och inte Stefan och Sacho)

Intensiv trumvirvel...



1 plats: nr 20 1993.

En härlig färgläggning med kontrastfärgerna gult-lila som bas, en dramatisk komposition och den vilda naturens mäktiga fiende. Fantomen i underläge och en rasande gorilla som fokuserat möter en dragen kniv ur stövelskaftet. Tarzan skulle bli grön av avund.

Tala gärna om vilka omslag av Rolf Gohs du gillar, valde jag rätt? Du behöver inte använda djungeltrumman, kommentarfältet duger bra...:)


3 kommentarer:

  1. De allra senaste årens omslag slår nog allt. Jag har skrivit om några av mina favoriter här:

    http://kafebord.blogspot.se/2012/09/rolf-gohs.html

    Rolf fyller 80 nästa år. Vet du om något görs för att uppmärksamma detta?

    SvaraRadera
  2. Rolf är absolut en av de riktiga giganterna i svensk serieproduktion, inte bara 1000 stycken fantomenomslag, utan egna projekt som får igång våra hjärnceller. 80 år ! det är absolut värt att fira, det ska jag återkomma till...

    SvaraRadera
  3. 80-årsdagen infaller i oktober 2013, tror jag. Det exakta datumet bör man ta reda på. Och någonting fint borde hända eftersom festföremålet har många beundrare.

    SvaraRadera