Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

söndag 14 oktober 2012

En blommande höst

Foto Stefan Niklasson
 
Jag träffade redaktören för fantastiska Utopi på bokmässan 2012. Han berättade att magasinet sålde bra och lovade godis för framtiden. De serieskapare som var med och grundade tidningen är nu redo för nya serier, som kommer att få utrymme i kommande nummer av Utopi. Själv hade Fabian Göransson nu börjat publicera sitt senaste verk, Titus Pax. Han bläddrade fram några sidor och visade några underbara uppslag. Kolla in sidan 62-65 så förstår du vad jag menar, Utopi nr 7 behöver du skaffa dig för att förbli en god seriemänniska.

Inte sedan Epix publicerades på 90-talet har jag sett en sådan seriekvalitet utgiven i Sverige. Utopi ger dig starka figurer där action, fantasy, sci-fi och poesi blandas i snyggt tryck, formgiven med bravur.
Tacksam över denna investering bläddrar jag mig igenom både nyheter och figurer jag känner igen. Mest intresserad blir jag av Karl Jonsson och Sara Bergmark Elfgrens Vei och Titus Pax av Jan Bielecki och Fabian Göransson. Detta att samarbeta tror jag höjer nivån på kreationerna, både bilder och texter mår säkerligen bra av att slipas av varandra, det är antagligen ingen tillfällighet att dessa två samarbeten känns som bäst på plan.


Foto Stefan Niklasson


Det finns som vanligt i Utopi några debutanter, en plats i laget borde Doraya ha efter en fin insats. Det sprätter till av klara färger, tydliga linjer och bladvändardramatik då hon skapar.  Doraya är en svensk tecknare, starkt influerad av Japanska serieskapare. Kollar du in hennes hemsida så får du en charmig dos av svennemanga. Jag hoppas få se mer av Maja Falke (Doraya) i Utopi.

Irriterande är det att betala för ett smakprov på en serie, numret bjuder på en sneakpeak av det nya albumet Skönheten, när man börjar läsa vill man gärna fortsätta, naturligtvis är det tanken, att man nu ska köpa albumet. publicera det hellere på er hemsida.  Jag tycker det är ok med fortsättningsserier som ex Havets Gille eller Vei, det kommer ju en fortsättning, men smygreklam klarar jag mig utan. Reportage med fina illustrationer och illustrerade noveller är däremot bra i lagom mängd, som i detta nummer. Men jag har definitivt tröttnat på Medley, en allt för lång serie som nu snart gått klart. Lisa Medin är välutbildad som seriekreatör, hon har gått flera utbildningar och jobbat flitigt med lite av varje inom changern. Jag funderar en stund på vad det är som jag inte gillar, bläddrar lite fram och tillbaka.
Det är inget bra flyt över helsidorna och uppslagen, övergångarna mellan bilderna stapplar. Den magiska helheten över en sida infinner sig inte, bilderna slåss med varandra om inflytande, det blir för många riktningar i ett uppslag, (bilderna spretar åt olika håll) då hjälper det inte att flera bilder är oerhört bra och väl tuschade.

Sammantaget är det ett mycket bra nummer, det hårda jobbet med att få fram ett proffsigt magasin, faller väl ut, du får mycket nöje för pengarna.

Utopi nr 7 2012 utgiven av Kolik Förlag.

omdöme 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar