Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

tisdag 4 september 2012

Serier jag inte förstår...




Det blir mycket positiva reflektioner i min blogg, det är medvetet. Det är bättre att tipsa om det som är bra än att trycka ner något man inte förstår. Jag får frågan om jag gillar alla serier.

Det finns några serier som jag då och då återvänder till för att ge dom en ny chans, kanske har jag mognat lite som läsare och kan nu ta till mig innehållet. Snobben är paradexemplet, många håller fram snobben som en finstämd och lite intellektuell humorserie. I somras köpte jag ett ganska tjockt album med massor av snobben, började läsa med ambitionen att ta in, men det blev som vanligt, obegriplig humor, likartade bilder, stelopererat och så tråkigt att jag omedelbart somnade.

Andra jag försökt mig på under sommaren är David Liljemarks Ritman Katz, samma sak där, jag förstår inte humorn, ironin eller vad det nu är, och det finns fler hyllade seriemakare som Ulf Lindkvist, Klas katt av Gunnar Lundkvist, och framför allt Joakim Pirinen, seriemakare med stora personligheter som jag försöker tolka ibland, men poängerna är få och man undrar hur dom tänker, eller vad är det utgivarna ser som jag inte kan hitta, hur långsökt blir en poäng innan den faller platt, eller det är väl naturligtvis så att det poänglösa är poängen, obegripligheten blir ett mod, och dumskallen den som inte kan tolka.

Det ligger i betraktarens ögon, brukar konstnärer släppa ur sig när man inte gillar de tolkningar som kommer fram.

både och...
Nä alla serier är inte bra i mina ögon, allt för konsten är ett bra exempel på både begriplighet och tänjande på tankens utrymme, ta nummer sju som exempel, här hittar vi vackert och talande, berättelser och bildfester, men också experimentella serier där man får stanna upp och låta kontoret jobba en stund, när man plöjt igenom Allt för konsten, har man fått både wow och va fan... redaktören gör ett bra jobb och det hela blir läsvärt.

Det jag letar efter när jag söker serier är en kombiantion av skickliga eller lekfulla teckningar och en berättelse man kan relatera till, bli fångad av eller att man hamnar i ett äventyr. Att bli överraskad av bild och text är mycket behagligt.

2 kommentarer:

  1. Rysligt bra är Thorgal som går i Fantomen just nu. Fantastiska, lite lätt karikerande teckningar, fast realistiska, och dessutom intelligenta berättelser. Vet du något om den?

    SvaraRadera

  2. Thorgal har aldrig fallit mig riktigt i smaken, men i Frankrike är den oerhört populär, den femte bäst säljande 2006, sålde 280 000 ex, Den polske tecknaren Rosinski har tillsammans med Van Hamme gjort över 30 album sedan 1977, de finns flera utgivna på danska om du vill läsa den i albumformat, se

    http://comicwiki.dk/wiki/Thorgal

    Vill du se dom sköna omslagen med engelsk kommentar ta en titt på

    : http://jim-on-the-web.com/comics.php?comic=Thorgal

    SvaraRadera