Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

onsdag 19 september 2012

Sveriges Första...


DC nystartar Detective Comics med en svensk tecknare...

Henrik Jonsson har varit tre år i USA och gått på världens i särklass bästa serietecknarskola, det gör honom unik i Sverige. Joe Kubert Art School, har fått fram massor av etablerade serietecknare på den amerikanska marknaden, besök gärna skolans hemsida här.
Efter tre års studier fick Henrik Jonsson chansen att göra en Batman serie, debuten är nu avklarad i Detective-Comics nr 0. DC ”börjar om” med sin serieutgivning, bearbetar personligheterna lite grann och hoppas på en förbättrad försäljning. I detta ”nya” Batman så hittar vi alltså en kortare serie av Sveriges just nu hetaste serietecknare...Henrik Jonsson.
Jag har inte kommit över tidningen än men läst några recensioner på nätet. Det är en klar hyllning till Henrik, flera bloggare ser fram emot att läsa mer av honom, jag har bara hittat en kritisk röst.


I Batman news skriver Poet Mase den 5 september att
”Henrik Jonsson and Sandu Florea provide great visuals for the book, with expressive postures and faces delivering appealing aesthetics and emotions.”
http://batman-news.com/2012/09/05/new-52-detective-comics-0-review/



Andrew Asberry skriver
“I would love to see more from Jonsson in the future on any bat-title“

Read more: http://batman-news.com/2012/09/05/new-52-detective-comics-0-review/#ixzz26vlcq8M6

Comicvine visar några bilder från tidningen.




Cody Mudge skriver på readcomicbooks att;
“Jonsson uses a style that is similar to Daniel’s in his aggressive facial designs and the style and shading he uses with his pencil. “The Long Wait” is a really great work and Jonsson is a big part of that success.”
Här får han också 8/10 i omdöme.
http://readcomicbooks.net/home/detective-comics-0/


 Den enda kritiska röst jag hittat skriver att han inte hittat något nytt.
“This issue offers nothing important for Batman fans and we have FIVE more Batman titles getting zero issues this month, hopefully they get better from here on.”


Jag säger Grattis till Henrik Jonsson och hälsar honom välkommen tillbaka till Vänersborg.
Han har en hemsida du bör kolla in klicka här. Henrik är så vida jag vet den förste svensk som får teckna Batman, eller någon annan superhjälte som originalserie…wow..

Jag återkommer med mina reflektioner och med några bilder så fort jag har kommit över tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar