Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

måndag 5 november 2012

Så ska skräck serveras!

foto och bearbetning Stefan Niklasson


Årets skräckalbum levereras av Dennis Gustavsson, läs "Spöket på Hotell Vega" så ser du snart vad jag menar. Det är det tredje seriealbumet med figuren ViktorKapsersson, och nu känns det att övning ger färdighet.

Det börjar ordlöst och tungsint, sakta förs vi in i en deprimerad ung mans återkomst, ett möte med en främling över en kopp kaffe på uteserveringen, bilderna ges utrymme och man måste följa ögonens läsande inte bara texten för att ta in hela historien. Dennis Gustavsson leder oss med sina bilder in i de mörka nattimmarna, då klockor klämtar och hotell Vega vibrerar av kusligheter, möbler vrids och flyttas, berättelser om hämnd och sorg kryper in under huden, och utanför regnar det hela tiden.

Bilderna är hämtade från spöket på hotell Vega.


Det här är riktigt bra och äntligen har vi en berättelse som tränger sig på med starka ljud och svala droppar som blöter oss in på skinnet. Serietecknaren skapar en levande och trovärdig miljö, som blir en utmärkt bakgrund för intriger och mystik. Han använder skuggor och mörka partier med skicklighet och rutin, skildringarna är trovärdiga och figurerna stiger fram med kött och blod. I min förra recension av album nummer två, efterlyste jag just detta, och han matar mig till mättnad. Det är mycket bra, färgsättningen är mer varierad, kompositionerna är genomarbetade och handlingen mindre förutsägbar. Med albumet "Spöket på Hotell Vega" har Dennis Gustavsson etablerat sig som en av våra bästa serieskapare.

stämningsskapande..


För att komma i rätt stämning, öppnade jag luckan upp till vinden, klättrade upp för den knakande stegen och fällde ut den knarriga stolen. Mörka skuggor svajade när jag satte ner det stora stearinljuset och tar tag i de hårda pärmarna. Jag han inte mer än öppna albumet och fascinerad se den vackra inledningen förrän, albumet började vibrera och drogs ifrån mina händer, ljuset fladdrade till och droppen som rinner ner för nacken, var kom den ifrån...



Jag hoppas du har en möjlighet att få tag i spöket på hotell vega, det är du säkert värd... men håll hårt i albumet när du läser... det är lätt att ryckas med i den välgjorda handlingen.

Viktor Kasparsson, Spöket på Hotell Vega av Dennis Gustavsson utgiven 2012 av Albumförlaget.

Omdöme 5/5

Serieskräck Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar