Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

onsdag 30 januari 2013

maximal press !

fotocollage Stefan Niklasson



Det finns så många anledningar att älska Optimal press, Mats Källblad, Malin Biller, Li Österberg, Joakim Lindengren, Gunnar Krantz, Daniel Ahlgren, johan Wanloo och antalogin Allt för konsten.


 

Om jag listar mina favoriter bland svenska serienoveller så serverar Optimal Press fyra av fem.
Lång väg hem, om någon vrålar i skogen, från superangst till seriestaden, kapten stofil osv.

 
 
 
 


Optimal alltid snygga produktioner, bra papper, fint tryck och rimliga priser. En stark formgivning (Nicolas Krizan) i kombo med ett säkert urval (Ingemar Bengtsson) har gett oss dom bästa svenska serierna.



 
 

 
Det svider i ögat när man läser att Optimal försvinner. Det kommer att fattas något. Ingemar Ska stå där på bokmässan i Göteborg och med ett klurigt leende hälsa en välkommen, jag köpte inte varje år, men dom serier jag har köpt har alltid fallit väl ut. Det finns böcker i hans utgivning jag valt bort, en del känns för smalt. Senaste bokmässan diskuterade vi en av hans utgivningar som jag inte gillade, han tycket jag skulle se på den med humor. Han försvarade sina böcker och pratade sig varm för de han hade.
Jag gratulerade honom till ett pris han fått, äh det där viftade han bort, och något foto ville han inte vara med på, fota några av böckerna i stället. Optimal press är resultatet av en äkta serieälskare, en som läser, väljer, och ger ut till oss andra som gillar att läsa. Ingemars gärning inom svensk seriekultur ska inte underskattas, hans hårda arbete har gett mig många goda stunder. Han började med fanzineutgivning under 80 talet och har sedan 90 talet trummat fram den tungviktaren efter den andra. Jag skulle vilja tacka för varje droppe svett, varje sömnlös natt och varje besvikelse för utebliven försäljning, tack oxå för framgångarna. För mig som serieälskare är Optimal press en bild av kvalite, en värme genom nyfiket läsande och det sköna känslan när man ännu har några blad kvar att vända.
Nu är det färdigbläddrat från Optimal. Jag hoppas Ingemar hittar något nytt och spännande att roa sig med och önskar honom lycka till med det.

värme Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar