Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

fredag 26 april 2013

Superfredag

Foto Stefan Niklasson



Välkommen till superfredag, några fredagar framöver kommer jag att bearbeta mina intryck av superhjältar. Jag börjar med den grubblande dysterkvisten som Frank Miller förstörde. Batman har jag lite svårt för, men plockar nu fram två feta album och börjar läsa.

Grant Morrison har under en lång tid skrivit Batman. Tillsammans med de allra bästa amerikanska tecknarna har han ändrat lite i laguppställningen, och skapat nya karaktärer. Batman får en son, Damien, och batman slipper uppfostra honom, åtminstone i början. När han väl dyker upp och blir bekant med sin pappa, visar han sig vara överbegåvad inom våldsbranchen. Om Bruce Wayne någonsin haft sina mörka stunder, står nu den allra mörkaste delen framför honom. En tioåring uppfostrad att döda.

Uppstigen från dödsriket, ett dagisbefriat barn.


Damien lyckas nästan ta kål på Robin, med syftet att själv ersätta honom och bli sin fars närmaste bundsförvant. Det är ett litet monster vi får följa, ett riktigt vidrit litet barn. Det känns olustigt att läsa om ett barn som lekfullt dödar. Historien skakar om ens trygghetszon, jag vet inte riktigt om jag vill läsa det här, men fortsätter, därför att historien är välskriven och teckningarna är mycket bra. Tecknaren Andy Kubert gör sitt arbete väl. Han får liv i batman, när masken träs över huvudet är han rå, evig och snabbtänkt. Han härskar i mörkret och bygger fantastiska redskap. Vapen som hittar sin fiende.

Grant Morrison backar inte för sadististiska skurkar och psykopater. Hans Batmanäventyr är våld och läskiga historier som vidrör vårt nattliga sinne. Det är inte en, det är flera gränslösa psykopater som bjuder på blod. När jag läst några hundra sidor av Batman son och Batman reborn, börjar jag längta efter superman. Den moderna Batman är lite för mycket. Skurkarna lite för fantasifulla i sitt elaka hantverk.

Damiens mamma smider planer i bakgrunden, och batman har snart fullt upp med att hänga med i intrigerna. Damien blir en bricka i ett dödligt spel. I Batman Reborn, som är tecknad av den superskicklige Frank Quitely, är Damien nu Robin på riktigt och det nya teamet trilskas buttert med varandra. Nu får de båda möta en före detta kompis till Batman, som bytt sida och jobbar natt på sina egna vilkor. Det är återigen slafsigt och blodrypande, och även om berättelsen är spännande och engagernande. Så följer en bismak av äckel och spilld tarm.

Batman är inte som förr, här skadas hjältarna. Både Batman själv och hans medhjälpare, råkar illa ut, blöder och lider. Ja här finns dödsfall. Hjältar kan numera avlida och ersättas. Det här är serier för dig som gillar skarpt slipade vapen och hjärnsubstans på väggarna. Själv tröttnar jag och plockar i stället upp Grant Morrisons senaste superhjältehistoria, Superman i Action Comics. Det ska jag skriva om nästa fredag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar