Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

fredag 22 juli 2011

Amerikanska hjältar med eftersmak


Foto Stefan Niklasson


Först deltog USA som rådgivare i Vietnam. Rådgivarna tränade, instruerade och deltog själva i strider när de drog ihop sig. 1965 skickade dom 200 000 soldater till vietnam. Många i västeuropa tyckte inte dom hörde hemma där. Jag minns från min barndom fnl-afficher och klistermärkten på lyktstolpar och elskåp. Som vuxen avstod jag från militären och gjorde vapenfri tjänst.

Vietnam kriget har under flera årtionden blivit utsatt för kommersiella uttryck, filmer, serietidningar och dataspel har sålt bra genom åren, personligen minns jag napalmbombade barn som skrikande springer mot en kamera.

35 år efter kriget gör en rutinerad Joe Kubert en serie-novell om 12 amerikanska hjältar, som 1965 var rådgivare i Vietnam. Tonen är djupt seriös, han visar sitt kunnande, i levande och snabba blyertsteckningar, som ge en trovärdig yta. Han har lämnat pratbubblor och berättar med textrutor, där soldaternas dialog för oss framåt. Ingen färgsättning annat än en grå ton på pappret och de vita textfälten. Det är utan tvekan en amerikansk serie-novell för vuxna.

Perspektivet är amerikanskt, lokalbefolkningen behöver vägledning. Inte någon stans ifrågasätts det perspektivet, och när det drar ihop sig till strid är det "våra" hjältar som dör vackert i snygga poser.
Det är lite för blåögt för mig. Även om jag med åren blivit mer välvilligt inställd till USA, och gillar Joe Kubert oerhört mycket, så finns det en underton av glorifiering som inte jag inte gillar.

Det hela bygger på verkliga händelser och de soldater som överlevt bidrar till historien genom sina minnen, foton och efterföljande återkomster. Jag tvivlar inte på händelserna, det är valet av bildvinklar och det man läser in mellan raderna som lämnar en allt för tydlig cocacolacowboys smak.

Dong Xoai Vietnam 1965 av Joe Kubert utgiven av DC Comics 2010.

Serieglädje Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar