Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

måndag 1 augusti 2011

En riktig hjälte


Foto Stefan Niklasson


Fantomen är en gammal vän, under åren 75-79 lade jag jag alltid min veckopeng på djungelmystik. Jag fortsatte läs honom av och till under 80-talet men sedan har det blivit allt mer sällan. Nu firar serietidningen 1500 nummer i Sverige.

Det är något med legenden om honom. 400 år, sjörövare, mjölken, djungelpatrullen, Morristown, 21 generationer, dödskalletronen, ringarna, krönikorna, skattkammaren, fantomengrottan, Singpiraterna, bergsvargen, ap-posten, flottfärden, Bengali, fantomen klippan, Diana, giftemål, tvillingar, dödskalle eden, det goda märket, ordspråken, trädhusen, pygméer, Guran, vråkarna, furstendömen, djungelstammar, djungeltrumman, moogoo krymparen, handlaren Joe, gamlingen Moz, Eden, medborgare Walker, fantomenskogen, Keela-Wees gyllene strand, tom-tom och Rex, president Luaga...

Känner du igen namnen ovan, bra då har du kanske delat min förtjusning över dem, om inte så har du mycket att se fram emot. Fantomen bjuder på variation i sina äventyr och de många bytena av tecknare och författare bjuder på en del finesser som fördjupar vår upplevelse. Den svenska serietidningen Fantomen har med sin utgivning berikat mitt serieläsande på många sätt. En sak jag vill lyfta fram är de många extra serierna, en del har varit mycket bra, annat kan man vara utan. Bäst har jag gillat Rolf Gohs Mystiska tvåan och Stan Lyndes Rick o Shay.

När jag nu läser jubileumsnumret så hamnar man mitt i fantomens liv, Diana är saknad. Fantomen har räddat henne sedan 30 talet, det gör nog henne till världens mest kidnappade kvinna. Samtidigt som han söker efter henne, händer andra saker, Bengali har en ny president, och i grannlandet råder uppror. En del är sig likt annat doftar nytt...

Jag höjer ett glas mjölk och skålar gärna med den eviga redaktören Ulf Granberg, tack för dom fantastiska tidningarna under 70 talet och hur är det egentligen, är det verkligen samma redaktör, eller ärver någon i hemlighet redaktörspennan:)

Serieglad Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar