Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

måndag 26 december 2011

En hälsning till Gunnar!


Foto Stefan Niklasson




Den varma humorns mästare. Gunnar Persson har under många år fört kronblom vidare i livet. År efter år roar han oss med latheter, ordvrängningar och svärmorsfördomar. Han gör ett bra arbete och håller mitt leende vid liv. Teckningarna är gjord i ett visst tempo, en snabb linje förmedlar det som behövs, igenkänningsfaktorn är stor och människorna i vinkelboda är begränsade till antalet. Min farmor gillade Kronblom, det var ordlekarna och den krystade humorn som föll henne i smaken, både jag och min far var minst lika roade när vi letade fram han i hennes Året runt.

En av mina kära släktingar sålde jultidningar i år, på julafton hade han med sig min beställning. När jag lade mig med fullproppad mage, då julafton var slut och gästerna gått hem, öppnade jag albumet och mådde underbart gott. Det strålar en värme och kärlek rätt igenom text och bild, härliga rim förgyller läsningen och lite då och då blixtrar humorn till.

En lång man med blå byxor och gul väst
frugan i rött och grönt vet ibland bäst

Fiskar ska fångas och isen borras
så han jobbar sällan utan att det knorras

En soffa i trä med kudde så mjuk
han vilar så ofta, kan han va sjuk ?

Dumheter avlöser gärna varandra
för kronblom är inte som alla andra

Han gör så lite som möjligt och ofta på rygg
gubben hittar på det mesta, men blir aldrig stygg

Tre generationer har tecknar denna person
elov, gunnar och Jonas och alla heter persson

Min Farmor, min Far och jag själv, har läst Kronblom med ett garv
Elov, Gunnar och Jonas har satsat sin själ, och väl förvaltat sitt arv.

Med Jonas vid pennar blir det nya figurer
några är yngre men i grunden samma filurer

Det vitsas med ord och köket är sig likt
Kronbloms liv är långt och händelserikt.

Malin har tålamod med det mesta i livet
men hennes mamma ser till att inget är givet

En tipsrad i veckan ger vardagen spänning
tänk om en vinst ger malin en ny klänning
Vi skulle väl adlrig känna igen henne då
så måtte dom aldrig en korrekt rad få.

Grosshandlarn finns i egen hög person
svärmor ska alltid hämtas vid station
Handlarn Nilson vill ha pengar för sin mat
det har aldrig fått utan mängder med gnat.

Stefan serieblogg skickar en hälsning via internet
och hoppas att Kronblom till slut får gäddan i sitt nät.

Serierim Stefan

Kronblom julalbum 2011 utgiven av Bokförlaget Semic.
Omdöme 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar