Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

måndag 20 februari 2012

Barn vill oxå ha...


Foto Stefan Niklasson


En svenskproduserad barntidning, som innehåller serier, pyssel och knåp som ska roa de yngre barnen, har provats några gånger genom åren. På 50-talet gjordes Tuff och Tuss, där man kunde läsa serier som sedan blev klassiker, Barna Hedenhös exempelvis. Tanken är kanske att just det svenska ska vara synonymt med kvalitet, och därmed stå i kontrast till mer kommersiella serier från exempelvis USA. 

Jag har läst igenom tre nummer av tidningen TIVOLI. Nr 6-7 2011 och nr 1 2012. här hittar jag skickliga berättare som Malin Biller och Johan Wanloo,



 Poetiska och vackra som Anna Åhlen och Henri Gylander.

min favorit i Tivoli.. bilder och text i en härlig fantasiton.


 Men även "kvaliteserier" som Sten och stubbe och Loranga. Serier som möjligen bara kritiker förstår att uppskatta.

Huvud serien som är en följetong berättar om ett kollektiv som reser runt i Sverige och nöts och möts tillsammans. Serien är ok men den lyfter inte riktigt, det hela blir mer präktigt än fantasifullt, mer övertydligt än överraskande. Nu görs inte dessa tidningar för mig, jag är väl sisådär 40 år för gammal, men inte ens när jag kopplar på barnet inom mig tar det hela fart. Jag skulle vilja ha mer fantasi och överraskningar, mer oväntade händelser som fångar barnet. 

Malin Biller kan överraska, det gör att hon toppar bland mina favoriter.


Samtidigt är detta fan så mycket bättre än de importerade barntidningarna med leksaker i. Det finns en friskhet i ambitionen som jag bockar djupt inför. Var finns egentligen de duktiga serieskaparna i sverige när de kommer till serier för de yngre barnen. Varför sänker man sin ambition och blir naivt enkel, istället för att ta ut svängen och utmana barnens töjbara sinnen. Små barn gillar oxå spänning, vem är det som knackar på dörren? Vart leder den röda tråden som någon rullar fram över sidorna? Barnböckerna frodas och skapar utmanande bildvärldar, se jan lööf, Gunna grähs med flera. Kanske hittar vi till slut någon serieskapare som tar uppdraget på allvar, då kan tidningen lyftas och hitta en ordenligt stor publik. Jag håller tummen för det. Och ser fram emot kommande nummer, tidningen har stor potential.

serieväxande  Stefan

Tivoli ges ut av Positiv förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar