Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

lördag 14 juli 2012

Rent till varje pris?


foto Stefan Niklasson



Hanna Petersson har tidigare gjort lite experimentella serier, men just nu slår hon världen med häpnad genom sin fantastiska Pigan. Jag har läst den i Göteborgs fria tidning, en utmärkt nyhetstidning för dig som har vänsteröga. Hon jobbar här med klassiska egenskaper, jämna serierutor, tydlighet i linjer och ett rakt språk.

Det tilltalar mig och glatt överraskad ser man hur väl serien tar sig ut i tabloidens stora format. Den är perfekt serverad, tack fria ! ni förgyller min intelektuella lördag. Teckningarna är renodlade och läsningen löper i ett lagom tempo. Jag associer ar till Simon Gärdenfors bildvärld. "pigans" pojkvän är på pricken lik simons självbiografiska figur i den underbara serieboken "död kompis" jag tänker oxå lite på Gunna Grähs, det finns spår av dem båda.

ur Pigan av Hanna P


Men det som är så himla bra är att hon berättar om något, här finns en upplevd och förmedlad närvaro i bilderna, det doftar av social inlevelse och en stark vilja att förändra Jag får en känsla av att Hanna P har jobbat på riktigt och inte bara plockat upp vad som kan vara gångbart inom vänstern. Det gör henne i så fall till en ovanlig kraft.

Serien diskuterar oxå vad som är ok inom motståndsrörelsen, var går gränsen inom pengaslaveriet? Frågar vi alla behöver fundera över, och vilka konsekvenser det får för oss och vår omgivning. Hanna P kompromissar inte i sitt umgänge utan går vidare, en styrka i steget och lite motvals på tvärsen, ren och skarp i sin linje.

Hanna P ingår i en göteborgsbaserad grupp kallade Världens ende, där hittar du mer läsvärt.

Pigan Av Hanna Petersson  publicerad i Fria tidningar, göteborgsdelen.

kanonfin serie omdöme  5/5

seriearbete Stefan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar