Stefans Serie-Blogg....... wow... pow...smock...

fredag 15 februari 2013

Saftiga smällar som tar

foto Stefan Niklasson



Gunna Grähs kan som ingen annan variera sig som barnboksillustratör, med en begåvad charm berikar hon läsupplevelsen både för den vuxne och för barnet. Som serietecknare är hon nog lite mindre uppmärksammad. Galago har gett ut ett album med både serier och illustrationer. Det är en bok man skrattar sig igenom.

Bonnit och farsartat till ytan, med sprallig humor i svarta toner formas olika betraktelser, ibland som blixtnedslag i form av klurigt vassa bilder, ibland som längre berättelser. Formatet som är mitt emellan A4 och A5 passar bra med illustrationerna, men mindre bra för serierna. Det blir ofta för många rutor på en sida, och läsningen bromsas av mängden information. Framförallt blir detta tydligt i den andra serien "pälsresan" Där fem rader av bilder blir plottrigt, snålt av Galago, som inte visar någon respekt för seriehantverket.

Jag trivs med Gunna Grähs. Hennes humor passar mig bra och även om del skratt fastnar lite någon stans på vägen, en del skämt är grova. Men det gör mig gott att bli berörd. Verkligheten är många gånger än mer absurd är de satirer vi utsätts för. I botten finns dock en värme och tillhörighet. Det är vanligt bonnfolk som blir våra talesmän och kvinnor, det smakar jordnära och bjuder en doft som det finns för lite av bland andra samtida satiriker.

Den första serien "mina universitet" anspelar naturligtvis på Maximillian Gorkis självbiografiska bok, som speglar en fattig pojkes uppväxt. Livet själv blir hans universitet, av skolning blir det inget. Gunna reflekterar här över de små episoder vi formar vårt sunda förnuft av. Friskt och glatt presenterat med strålande resultat, "mina universitet" blir min favorit. Det behövs lite klassmedveten humor idag och Grähs är en medveten berättare. Jag hade älskat en serienovell av Gunna Grähs, en serie där hon kunde breda ut sitt berättande, här finns det något att förmedla, inte humor för humorn skull, inte enbart ironi utan innehåll med saftiga smällar där slagen tar.

Mer Gunna Grähs åt folket, ge henne ett eget seriealbum och snåla inte med formatet nästa gång Galago.

Det fräscha alternativet av Gunna Grähs, utgiven av Galago 2011


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar